Tuesday 25 October 2011

Cara Bermain Wau

Cara bermain

Sebelum bermain wau, wau perlu ditimbang terlebih dahulu sebelum dinaikkan supaya bahagian kepala dan sayap menjadi sama imbang. Ini bagi mengelakkan daripada wau menjadi berpusing ketika diterbangkan.



Selepas itu kita perlulah membuat teraju wau (benang yang diikat pada bahagian leher dan pinggang wau). Teraju yang sempurna adalah penting sebelum sesebuah wau itu diterbangkan. Ini akan mempengaruhi kedudukkan wau supaya terbang dengan baik.




Pada kebiasaannya wau akan dimainkan oleh dua orang,iaitu seorang akan memegang wau dan seorang lagi dipanggil juru anjung yang memegang tali. Apabila angin bertiup maka tali akan ditarik melawan arus angin dengan cara menghulur dan menarik talinya sehinggalah wau tersebut tinggi di udara. Kilauan cahaya matahari akan menambah cantik lagi wau yang dihias berwarna-warni.






Di masa kini walaupun wau masih mendapat tempat di kalangan masyarakat Melayu tetapi layang-layang juga tidak kurangnya telah mendapat perhatian oleh masyarakat tempatan dan juga antarabangsa. Pelbagai bentuk dan corak layang-layang telah dicipta, ada layang-layang yang berbentuk orang, kapal berangkai dan ada yang dimainkan dengan menggunakan dua utas tali. Kebanyakkan pertunjukan wau dan layang-layang masih mendapat tempat di Malaysia, terutama ketika hari-hari sambutan perayaan atau pertandingan wau antarabangsa.

No comments:

Post a Comment